НСЖУ вимагає запровадити європейський досвід підтримки місцевих медіа

http://jerait.com

Звернення

Ми, члени Секретаріату та Правління Національної спілки журналістів України, закликаємо керівництво держави вжити термінових заходів задля подолання кризової ситуації в українських медіа. Масштаби поширення фейкових новин, маніпуляції та цілеспрямована пропаганда сягнули рівня, що становить загрозу інформаційній безпеці країни.

І це не лише наслідок інформаційної війни, в якій ми програємо російському агресорові, а й результат діяльності українських чиновників та політиків, які ведуть до знищення місцевих суспільно-політичних ЗМІ в Україні.

За п’ять останніх років тарифи на передплату й доставку періодики зросли вчетверо. Це набагато перевищує індекс інфляції – тобто всі розумні межі. Істотно подорожчали друкарські послуги, підвищилися комунальні тарифи, а отже, зріс обсяг витрат, що впливає на вартість видань. Нині газети для багатьох читачів стали недоступними.

Важким випробуванням був 2018 рік. За даними експертів Національної спілки журналістів України, загальний передплатний тираж газет і журналів упав щонайменше на 20–30 % – а не на 10 %, як повідомляють в Укрпошті. І місцеві, і центральні газети стали заручниками поштового монополіста. Адже закриття відділень на селі, постійне підвищення тарифів, скорочення кількості листонош, зміна в односторонньому порядку маршрутів і графіку доставки робить газети залежними від пошти, а не від читача. В Україні практично зникають щоденні видання. Навіть щотижневики потрапляють до читача раз на 2–3 тижні.

Національна спілка журналістів України і редактори понад 120 газет висловили недовіру генеральному директорові АТ «Укрпошта». На наше переконання, дальше перебування пана Смілянського в кріслі керівника Укрпошти призведе до занепаду друкованих засобів масової комунікації.

Ще один чинник, який істотно вплинув на ситуацію в інформаційному полі країни, – реформування державних і комунальних медіа. Для друкованих ЗМІ цей трирічний процес закінчився 1 січня 2019 року. Але центральна влада не забезпечила передбаченої законодавством адресної підтримки реформованих ЗМІ. І ця бездіяльність на ділі дискредитує ідею роздержавлення, не дає змоги реформованим газетам розвиватися, змушує виживати без державної підтримки й коштів передплатників, які несвоєчасно віддає Укрпошта.

Місцеві комунальні теле- і радіокомпанії закриваються чи близькі до банкрутства. У зародковому стані залишається реалізація ідеї створення мовників територіальних громад. Часто власники приватних телерадіоканалів їх дотують і, відповідно, втручаються в редакційну політику.

Як наслідок, об’єктивна й точна інформація про місцеві події і проблеми стає менш доступною жителям «глибинки». Ця ситуація суперечить практиці розвинених країн світу, які реалізують спеціальні програми підтримки незалежних медіа. Такі програми є в Латвії, Франції, Канаді, Швеції та інших країнах. Державна підтримка періодичних видань допомагає забезпечити плюралізм думок в інформаційному просторі та зміцнює локальні ЗМІ.

Ми поділяємо ідею незалежності медіа, їхнього служіння інтересам суспільства, а не інтересам чиновників і політиків. Ми знаємо свою аудиторію багато років. Знаємо краще, ніж будь-хто з представників влади.

Очікуємо, що влада, яка проголошує курс на євроінтеграцію України, не на словах, а на ділі підтвердить відданість європейським цінностям і використає досвід підтримки місцевих ЗМІ. Нині більшість місцевих медіа економічно слабкі й збиткові. Передбачена законом бюджетна підтримка реформованих ЗМІ й виділення коштів на висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування та органів державної влади на місцях – ось необхідні передумови зміцнення ЗМІ, збереження можливості читачеві, глядачеві та слухачеві мати якісну й достовірну інформацію в обраний ним спосіб.

Члени секретаріату та правління НСЖУ вирішили:

1. Розробити спільно з Державним комітетом телебачення та радіомовлення України цільову Програму державної підтримки друкованої преси в Україні – за зразком аналогічних моделей підтримки друкованих ЗМІ в європейських країнах.

2. Підтримати вимогу видавців і редакторів українських газет перед Наглядовою радою АТ «Укрпошта» про відставку генерального директора І. Смілянського.

3. Звернутися до Антимонопольного комітету України з проханням провести незалежний аудит поштових тарифів на передплату і доставку періодики, включивши до аудиторської групи представників Національної спілки журналістів України і редакцій друкованих ЗМІ.

4. Запропонувати уряду й парламенту накласти мораторій на закриття поштових відділень і скорочення персоналу АТ «Укрпошта».

5. Звернутися до уряду із закликом опрацювати, прийняти й передбачити фінансування цільової державної Програми на 2019–2021 роки, спрямованої на відновлення виробництва українського газетного паперу.

6. Скасувати державне мито на газетний папір іноземного виробництва як продукцію, що має стратегічне значення.

7. Внести зміни до Державного бюджету на 2019 рік, виділивши кошти на реалізацію цільової одноразової фінансової допомоги реформованим друкованим ЗМІ, як це передбачено Законом України «Про реформування комунальних та державних ЗМІ в Україні».

8. Звернутися до обласних державних адміністрацій і обласних рад із пропозицією розробити цільові програми підтримки реформованих друкованих ЗМІ.

9. Звернутися до Асоціації міст України з пропозицією провести спільно з НСЖУ просвітницьку роботу в новостворених об’єднаних територіальних громадах щодо інформування населення й порядку висвітлення їхньої діяльності в засобах масової інформації.

10. Запропонувати парламентському комітету з питань свободи слова завершити розгляд законопроекту «Про реформування комунальних телерадіокомпаній» і подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про аудіовізуальні медіа-сервіси».

http://jerait.com