Тренінг у «Школі молодого журналіста»

http://jerait.com

Студенти Запорізького національного завітали до Школи молодого журналіста, що проводиться на базі Запорізької обласної організації Національної спілки журналістів України. Третьокурсники провели тренінг стосовно медійної культури. Дискусію присвятили інформаційним містифікаціям, дезінформації та маніпуляціям на прикладі друкованих засобів масової інформації, телебачення та соціальних мереж.

Традиційно: знайомство на початку тренінгу. Серед учасників – школярі та студенти. Всіх об’єднали журналістика та можливості Школи. 

Учні наголосили: порушувані на занятті проблеми помічають. Впевнені, подібне достатньо впливає на свідомість аудиторії саме через низький рівень медійної культури та недостатній розвиток критичного мислення. Далі студенти й учні розглянули тему впровадження медійної освіти, що в Україні затвердили на законодавчому рівні. «Концепція впровадження медіаосвіти в Україні» погоджена постановою президії Національної академії педагогічних наук 2010 року.

Школа погодилася: медійна освіта необхідна сучасному суспільству, а підвищення обізнаності школярів і студентів щодо маніпулятивних технологій, формування навичок медійних грамотності та культури – це важливі речі не лише для представників медійної сфери. 

Вивчили базову теорію. Разом учні Школи визначали поняття «медійної освіти» (частина освітнього процесу, що спрямована на формування медійної культури, на підготовку до безпечної й ефективної взаємодії із сучасною системою медіа), «медійної культури» (культура сприймання та виробництва суспільством (або його частинами) сукупності комунікаційних та інформаційних засобів, які функціонують на базі знакових систем, технологій комунікації, пошуку, збирання, виробництва і передавання інформації), «медійної грамотності» (складова частина медійної культури, що стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, самовиражатися та спілкуватися за допомогою сучасних медійних засобів, здобувати необхідні відомості, свідомо сприймати та критично тлумачити інформацію ЗМІ) тощо. 

Телебачення, соціальні мережі, друковані та мережеві видання – ці категорії поєднані двома поняттями: «маніпуляція» (це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради визначеної мети, це: надання неповної інформації, приховування певного аспекту відомостей, зміщення акцентів у повідомленні, «висмикування» з контексту тощо) та «фейк» (найбільше поширена форма маніпуляції).

Студенти-викладачі навели приклади фейків, які спотворюють реальність, розпалюють ворожнечу, підривають довіру до медіа. Це матеріали: «Распят как Иисус», «Невероятные приключения «солдатской матери» в Украине».

У блоці «Соціальні мережі» експертом виступила студентка Ілона Давиденкова. Вона навела маркери маніпуляцій і відповідні приклади (записи сторінки «Український наступ» і користувачів), також – надала поради щодо використання матеріалів, які поширюються соціальними мережами. Практичне завдання допомогло перевірити розуміння й усвідомлення отриманої інформації (Школа аналізувала обраний експертом запис публічної сторінки соціальної мережі «ВКонтакте»). 

Блок «Телебачення» (експерт – Таїсія Зозуль) побудований аналогічно. Студентка надала практичні поради щодо перегляду сучасного ТБ. Приклади (виступ експерта на російському телебаченні про снігурів у Запоріжжі, сюжет про обіцянку українським військовим «2 раба і клаптик землі») аудиторія обговорила з особливою зацікавленістю. Разом учні виділили маркери та можливі містифікації відомостей, а також – проаналізували сюжет, обраний експертом, самостійно. 

Блок «Друковані на мережеві видання» (експерт – Наталія Гордибакіна) порушив тему розпізнання професійних і непрофесійних журналістських матеріалів у досліджуваному різновиді медіа. Студентка навела приклади медійних творів, які містять: неперевірені джерела та чутки, надмірну емоційність, оціночні судження та заклики. Разом аудиторія розібрала методи маніпуляцій із заголовками й абсурдні випадки, пов’язані з діяльністю друкованих і мережевих видань. 

Підсумки тренінгу виявилися неочікуваними – Школа не бажала завершувати заняття, тому що безупинно шукала спосіб перевірили фейк про те, що «Білорусь відмовляється від своєї грошової одиниці й переходить на російський рубль». Переконатися чи спростувати цю інформацію можна на сайтах держави. Все занадто просто та складно, водночас. Саме тому потрібно впроваджувати медійні грамотність і культуру на рівні сучасного суспільства.

http://jerait.com